Ekoteologi dalam Kelas untuk Menumbuhkan Kesadaran Ekologis berbasis Ajaran Kristen pada Generasi Muda

Authors

Keywords:

Ekoteologi, PAK, Kesadaran, Generasi Muda

Abstract

This article aims to critically examine how ecotheology can be integrated into Christian Religious Education (CRE) learning in order to foster ecological awareness of the younger generation. The main problems raised are the low integration of ecological values in Christian education and the weak response of faith to the environmental crisis. This study uses a qualitative approach with library research methods, through analysis of relevant theological and pedagogical literature. The novelty of this study lies in the development of ecotheology as a pedagogical framework based on faith reflection, contextual experience, and real action in the classroom. The results of the study show that an active and transformative ecotheological learning model is able to shape the ecological character of students and strengthen spirituality that is responsible for creation. CRE teachers, schools, and churches have a strategic role in shaping a culture of faith that cares about the environment as part of a relevant and contextual Christian testimony.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.Sibatuara, Derwita, and Dorlan Naibaho. “Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen Melalui Pengembangan Kompetensi Etika.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).

Abdullah, Amin, and Gerrit Singgih. Menjembatani Sains Dan Agama. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.

Ariestanti, Omega, and Janneman Usmany. “Strategi Pendidikan Agama Kristen Ekoteologi Bagi Masyarakat Suku Laut Di GPIB Sola Fide Batam.” DIDAKTIKOS: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 7, no. 2 (2024): 66–73.

Aritonang, Mutiara Agustina, Hestina Putri Lumbangaol, Elida Sianturi, Presman Anju, Pinayungan, Arifin Hutabarat, and Melina Sipahutar. “Peran Penyuluh Agama Kristen Dalam Menerapkan Etika Kristen Terhadap Pembentukan Karakter Mahasiswa.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024): 35–43.

Bhoki, Hermania, and Thomas Are. Merancang Pendidikan Berbasis Ekologi Di Sekolah Demi Pelestarian Ibu Bumi. Borong Sapiri: CV. Ruang Tentor, 2024.

Biaf, Raymon Imanuel, and Ezra Tari. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengembangkan Kepedulian Ekologi Pada Generasi Muda Kristen.” SCHOLARS: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan 2, no. 1 (2024): 1–6.

———. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengembangkan Kepedulian Ekologi Pada Generasi Muda Kristen.” SCHOLARS: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan 2, no. 1 (2024): 57–68.

Chambers, Oswald. Pengabdianku Bagi Kemuliaan-Nya. Jakarta: PT Duta Harapan Dunia, 2012.

Deane-Drummond, Celia. Teologi Dan Ekologi. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.

Deda, Cornelis. “Pendidikan Yang Membebaskan Pendidikan Yang Membebaskan Manusia Melalui Berpikir Kreatif Dan Konstruktivistik Untuk Suatu Perubahan.” MURAI: Jurnal Papua Teologi Konstekstual 1, no. 1 (2020): 10–20.

Dihe, Laurensius. Sakramen Tobat Di Tengah Globalisasi. Yogyakarta: PT Kanisius, 2013.

Esther Rela Intarti. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Motivator.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen. REGULA FIDEI 4, no. 1 (2021): 36–46.

Fonataba, Henny Verra. “Kepedulian Lingkungan Dalam Pendidikan Kristen Di Gereja: Analisis Alkitabiah Dan Pendekatan Aplikatif Untuk Pembentukan Karakter Jemaat.” Murai: Jurnal Papua Teologi Kontekstual 6, no. 1 (2025): 48–55.

Francis, Pope. Christus Vivit. Huntington: Our Sunday Visitor, 2019.

Gule, Yosefo. “Konsep Eduecologi Dalam Pendidikan Agama Kristen Konteks Sekolah.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika 3, no. 2 (2020): 181–201.

Katu, Jefri Hina Remi. “Teologi Ekologi: Suatu Isu Etika Menuju Eskatologi Kristen.” Teologi Biblika Dan Praktika 1, no. 1 (2020): 65–85.

Mofu, Benyamin Dadi Ratu. “Integrasi Nilai-Nilai Kristen Dalam Pendidikan Lingkungan Untuk Pelestarian Alam Di Kota Jayapura: Integration of Christian Values in Environmental Education for Nature Conservation in Jayapura City.” MURAI: Jurnal Papua Teologi Konstekstual 6, no. 1 (2025): 9–18.

Rangga, Oktavianus. “Pembelajaran Agama Kristen Berbasis Pengalaman: Membangun Iman Melalui Narasi Hidup.” PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen 5, no. 2 (2024): 81–99. https://doi.org/https://doi.org/10.34307/peada.v5i2.216.

Rasmussen, Larry L. Komunitas Bumi : Etika Bumi. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.

Restanti, Dina Kurnia, Prilly Lastika Manuputty, and Tasya Tamaela. Merdeka Belajar Merdeka Mengajar: Perspektif Guru Pendidikan Agama Kristen Indonesia. Indramayu Jawa Barat: Penerbit Adab, 2021.

Rohmah, Siti. Konstitusi Hijau Dan Ijtihad Ekologi: Genealogi, Konsep, Masa Depan, Dan Tantangannya Di Indonesia. Malang: Universitas Brawijaya Press, 2021.

Sarea, Fatma, I. Nyoman Tri Sutaguna, M. Par S. ST Par, I. Putu Suiraoka, and S. E. Darwin Damanik et al S. St. Metodelogi Penelitian. Batam: Cendikia Mulia Mandiri, 2023.

Sembel, Dantje T. Ekoteologi Dalam Perspektif Kristen. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2023.

Simanjuntak, Junihot M. Desain Dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen: Implementasi Desain Dan Pengembangan Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Dalam Pelayanan Pendewasaan Umat Di Sekolah Dan Gereja. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2023.

Sinaga, Firman Kristian Dominggus Agung, Roulina Novita Br Sitorus, Yola Gracia Manurung, Debby Aprilia Saragih, Riby Vebyolanda Br Sitepu, and Hery Buha Manalu. “Peran Gereja Dalam Pendidikan Lingkungan: Perspektif Teologi Kristen Dan Nilai Pancasila Untuk Transformasi Ekologi.” Artia: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2024).

Singgih, Emanuel Gerrit. Pengantar Teologi Ekologi. Yogyakarta: PT. Kanisius, 2021.

Stoep, Jan van der, Maarten van Nieuw Amerongen, and Antonie Treuren. “Food Production and Global Environmental Change: Stewardship as a Guiding Principle for Christian Development Organizations.” Journals: Religions 16, no. 3 (2025).

Swismanto, Puji. Doktrin Penciptaan Dalam Kitab Kejadian 1:1-2:4 Secara Morfologi, Historis Dan Teologis. Salatiga: Uwais Inspirasi Indonesia, 2023.

Tacey, David John. The Spirituality Revolution The Emergence of Contemporary Spirituality. London: Brunner-Routledge, 2004.

Tenouye, Deni. Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK) Dalam Belajar Dan Mengajar Di Sekolah. Jawa Tengah: AMERTA MEDIA, 2021.

Tulangouw, Maria Elisa. Pembentukan Karakter Orang Muda. Indramayu Jawa Barat: Penerbit Adab, 2024.

Wijaya, Ferry Sutrisna, ed. Spiritualitas Ekologi. Jakarta: Pustaka KSP Kreatif, n.d.

Wright, Christopher J. H. Christian Mission in the Modern World. Downers Grove: InterVarsity Press, 2015.

Yewangoe, Andreas A., Orista Y.D. Mone, Remegises D.Y. Pandie, Simon Kasse, Rebeka Hermin, Malitsa G. Tahitu, Delsylia T. Ufi, Hasanuddin Manurung, Nofriana Baun, and Esti R. Boiliu. MODERASI BERAGAMA (Implementasi Melalui Berbagai Perspektif Bidang Keilmuan: Pendidikan Agama Kristen, Psikologi, Pendidikan, Teologi, Seni Dan Konseling). Yogyakarta: PENERBIT KBM INDONESIA, 2022.

Zalukhu, Amirrudin. “Integrasi Ekoteologi Kontekstual Dalam Pendidikan Kristen Dan Kearifan Manugal Dayak Untuk Etika Lingkungan Berkelanjutan.” Indonesian Research Journal on Education 5, no. 1 (2025): 2686–95.

Downloads

Published

2025-06-30