Integrasi Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Pendidikan Agama Kristen untuk Mengembangkan Pemikiran Kritis Teologis Siswa

Authors

  • Verra Ria Christia Pascasarjana Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Sandra Rosiana Tapilaha Pascasarjana Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta https://orcid.org/0009-0002-2267-4332

Keywords:

Pendidikan Agama Kristen, Strategi Inkuiri, Pemikiran Kritis Teologis

Abstract

Christian Religious Education (CRE) plays a strategic role in shaping students’ faith, character, and theological thinking. However, CRE learning is often delivered in a one-way manner, emphasizing doctrinal memorization, which hinders the development of contextual and critical faith reflection. This study aims to evaluate the implementation of the inquiry-based learning strategy in CRE and to assess its effectiveness in fostering students’ theological critical thinking. The central issue addressed in this research is the low level of student engagement in meaningful learning processes and their limited ability to connect faith teachings with real-life contexts. Employing a descriptive qualitative approach through in-depth analytical study, this research offers a novelty in the integration of inquiry strategies that enable students to ask questions, investigate, discuss, and reflect on faith teachings actively and contextually. The findings reveal that this strategy significantly enhances students’ understanding of biblical values, cultivates reflective theological responses, and strengthens the relevance of CRE to real-life situations. Inquiry-based learning proves to be a transformative and applicable pedagogical approach for contemporary CRE instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A, Hutagalung. Refleksi Teologis Dalam Proses Belajar Siswa, 2018.

B, Oyce, Weil M, and Calhoun E. Models of Teaching (8th Ed.). Boston: Pearson, 2009.

D, Siregar. Mengajar PAK Dengan Pendekatan Reflektif Dan Inkuiri. Yogyakarta: Kanisius, 2018.

E, Mulyono. Pengantar Teologi Praktis. Bandung: Kalam Hidup, 2020.

F, Lumban Gaol. Inkuiri Dan Imannya Anak-Anak Sekolah. Medan: Seminari PAK, n.d.

H, Tambunan. Mendidik Generasi Z Dengan Pendekatan Inkuiri. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2022.

Intarti, Esther Rela. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Motivator.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen. REGULA FIDEI 4, no. 1 (2021): 36–46.

Ismail, Jeffrit Kalprianus. Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan Agama Kristen. Papua: Perpustakaan STT Arastamar Wamena, 2012.

J, Purba. Dialog Teologis Dan Pendidikan Iman. Edited by PT Logos. Jakarta, 2017.

J, Sihombing. Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam PAK. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2020.

J, Tarigan. Mengajar PAK Dengan Hati: Antara Teologi Dan Pedagogi. Medan: STT Amanat Agung Press, 2020.

Jurnal, Bonafide, Pendidikan Kristen, S M P Kristen, Palopo Sulawesi, Fakultas Ilmu, Pendidikan Universitas, and Pelita Harapan. “Pak Jarak Jauh Menjadi Salah Satu Faktor Dari Rendahnya Pemahaman Konsep Siswa . Metode Sebagai Satu-Satunya Sumber Belajar Dan Membatasi Aktivitas Siswa Dalam” 3 (2022): 232–51.

L, Simamora. Strategi Inkuiri Dalam Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Kanisius, 2022.

Nababan, Damayanti, Metaledi Esterica Lumbantobing, and Monalisa Anesti Juniati Tampubolon. “Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Pada Pelajaran PAK (Sebagai Tinjauan Yang Relevan Dengan Lukas 3:1-14).” Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora 2, no. 3 (2023): 730–51.

P, Sinaga. Pendidikan Agama Kristen Yang Kontekstual. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2018.

Pujiono, Andrias. “Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Kristen Di Era Society 5.0.” Skenoo : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 2 (2021): 78–89. https://doi.org/10.55649/skenoo.v1i2.15.

R, Hutapea. Strategi Pembelajaran Reflektif Dalam PAK. Bandung: ANDI Publish, 2020.

R, Simanjuntak. Kompetensi Guru PAK Dan Pengaruhnya Terhadap Kualitas Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2020.

Rangga, Oktavianus, and Rezeki Putra Gulo. “Integration of Christian Values with Local Wisdom in Digital Learning Media: Literature Review.” Harati: Jurnal Pendidikan Kristen 5, no. 1 (2025): 25–36. https://doi.org/10.54170/harati.v5i1.843.

Sianipar, Desi, ed. Inovasi Pendidikan Agama Kristen Di Era Artificial Intelligence. Bandung: CV Widina Media Utama, 2024.

Situmorang, Yehezkiel, Horasman Pardemunta Munthe, and Yefta Harni Emor. “Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Strategi Inkuiri Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Kelas X-7 Negeri 1 Manado.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 11 (2.A), (2025): 1–10.

Sutrisno, Rheinhard David. “Breaking Boundaries: The Younger Generation and Careers in Christian Religious Education in Facing Social and Cultural Change.” International Journal of Christian Education and Philosophical Inquiry 2, no. 3 (2025): 87–95. https://doi.org/10.61132/ijcep.v2i3.365.

T, Yohanes. Metodologi Pengajaran Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2020.

Utami, Sri Endang. “Penerapan Strategi Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Paradigma 2, no. 1 (2015): 15–30.

Vinnisutri, Yerlin, and Oktavianus Rangga. “Mendidik Pemimpin Masa Depan Yang Berkarakter Dan Beretika Melalui Pendidikan Agama Kristen.” Arastamar: Jurnal Ilmu Pendidikan Keagamaan 1, no. 1 (2025): 46–61.

Y, Situmorang. Filsafat Pendidikan Kristen Kontekstual. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2021.

Zega, Yanuar Ada, and Erwin Zai. “Memetakan Nilai-Nilai Pendidikan Kristen Dalam Merespons Sikap Apatisme Bagi Generasi Alpha.” METANOIA: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 7, no. 2 (2025): 82–99. https://doi.org/10.55962/metanoia.v7i2.179.

Zega, Yanuar Ada, and Widya Septiana Zebua. “Transformasi Strategi Guru Pendidikan Agama Kristen Melalui Metode Heuristik Bagi Generasi Z.” Imitatio Christo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2025): 60–75. https://doi.org/10.63536/imitatiochristo.v1i1.1.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Integrasi Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Pendidikan Agama Kristen untuk Mengembangkan Pemikiran Kritis Teologis Siswa. (2025). Arastamar: Jurnal Ilmu Pendidikan Keagamaan, 1(2), 77-90. https://jurnal.stakagj.ac.id/index.php/Arastamar/article/view/42